Pages

Mutiara Kata

~ Handsome n Beauties

Monday, October 11, 2010

~ Resepi Onigiri @ Rice Ball @ Nasi Kepal

Ohayou minna..

Jumaat lepas mengajar pel. ting 2 cara-cara membuat onigiri.
Asyik mengadap buku je, sesekali tukar pada aktiviti lain pulakan.

Okey..berbalik pd onigiri.
Sape tau apa tu onigiri...?

Onigiri atau rice ball atau pon di panggil nasi kepal.
Di Jepun, onigiri juga dikenali sebagai omusubi, nigirimeshi dan nigiri sushi. 
Onigiri bermaksud "memegang sesuatu benda dengan tangan"

Sedap dan mudah dibuat.
Boleh dijadikan sebagai bekal ke sek, piknik etc...

Hari tu aku cuma mengajar buat onigiri dgn bahan2 yg mudah shj.
tekunnya meng "onigiri".......

 ceria je kalo bab makan...hehe

 sensei....next time nk lg....




Biarpun bahannya nmpk biasa2, semua tekejut bila dgr harga beras jepun utk sekilo RM9.90

Jom scroll ke bawah tgk bahan-bahanya.




Bahan2 (utk 2 org)

1/2kg beras jepun (ada di jusco/giant/carrefour)
1tin tuna mayo (inti ikut kreativiti boleh ditambah/diganti dgn apa2 saja cth telur ikan + udang + isi  ketam+ mayo + bijan) 
garam
nori (seawed)
plastic wrap
cuka jepun (jika rs perlu letak sikit ms gembur nasi/ kalau tak ada pun tak apa) 

Cara2nya
1. Masak beras jepun seperti beras biasa.
2. Gemburkan nasi bila dah masak.
3. Ambil plastic wrap (agak2 ukurannya)
4. Buka dan letak ats tapak tgn, taburkan sedikit garam. (ikut traditional jepun guna tgn je, tp tak nak melekit guna plastik lg mudah)
5. Masukkan nasi & leperkan
6. Letakkan inti tuna mayo.
7. Ambi sedikit nasi tutupkan ats inti td.
8. Bentukkan onigiri (ikut suka). Biasanya berbentuk segitiga.
    Untuk membuat bentuk segitiga, letakkn tgn yg sebelah lagi dalam bentuk "A" ke ats tgn yg memegang
plastik nasi dan bentukkan.
9. Setelah siap, akhir sekali letakkan nori. (jika tak nak mkn segera jgn letak nori dulu. nnti norinya jd lembap)

haa..senangkan.....
Bila dah pandai variasikan pelbagai intinya ikut kreativiti. ^_^

Di bawah ni adalah bentuk onigiri yg telah dibuat. kreatifkan..
Tercapailah objektif p&p hari ni..yeay..!

student gembira sensei happy, kenyang perot suka ati...





Cubalah buat ye...oishii yo! (sedap tau)

Jya ne, minna.

11 comments:

sarah-najwan said...

kalu hang nak tau..akak mase preggy anak ke-2..ngidam tahap gaban nak mkn sushi..meleleh2 air liur nk mkn...

hubby yg prihatin pom bawa pi mkn sushi..pilihlah yg paling nmpk sedap bangat..bawa masuk mulut..erkkkkkk....xle masuk weh...rasa cam pelik..

sampai skrg..akak ko yg chanteeek ini..xle mkn mkanan jopong..next time kot..ngeh3

p/s: nati akak nk buat n3 mengidam ni..keh3..ko bg idea lak...trimas2

Jia Sensei said...

hahahaha...... wahai kakakku yg chantek..lidah melayu sejati btol la akak ni.

x sangka sampai tahap begitu ye

dah tak leh nak mkn, nak wat camnekan.

x dak rezeki la tu

Hana_Hide said...

Cerita akak ni buatkan saya nak buat sushi lagi. Nasi kepal hari tu tak reti buat...jadi bulat je tapi ttp habis d mkn

Laip said...

hmmm.. sedap ke tu?? cam mana rasanya.. cam nasi biasa ke? bleh mkn dgn lauk2 ke.. hehehehe

Jia Sensei said...

hana; yg penting dapat makan kan

laip ; boeh aje kalo suka, tp x dak org buat la.

CikGadis said...

wah. kna cba nie..

Naz Ahmada said...

ak da penah makan kat restoren sushi depan megamall,,,, bley tahan r.... rasa nyer... nk wt dye cam leceh jer,,,,, huk3.....

Naz Ahmada said...

zia yg centekkk... ko pandai wat JAPANESE SOBA... ajor r ak...

sweetsal said...

tau tak buat takoyaki...anak akak suruh akak rasa makanan ni..cam sedap jugak la..first time mkn makanan jepun cam pelik..hehe

Jia Sensei said...

cik gadis :cuba ye, moga berjaya.

naz : sonang ar...kui3x ko rasa susah sbb nak kena gulung2 tu.

sweetsal : ada tepung khasnya. kalo buat x la sesedap mcm kat jepun tu. dulu sgt suka mkn tu.
kat sininya rasa pelik la kak.
makanan jepun setengahnya nmpk cntik di mata, tp x ada rasa.
br yg petama kali mkn setengahnya tak boleh nak telan.

cikZATI said...

singgah dan follow..
suka betoi kalo ada kaitan gan jepun niy..
bahasa dya comey..hehehehe