Pages

Mutiara Kata

~ Handsome n Beauties

Tuesday, February 22, 2011

~perkataan pinjaman jepun -JOM Belajar

Ohayou minasama...
Semingu lepas semasa perhimpunan pg khamis, giliran b. jepun membuat persembahan.
Kali ni memperkenalkan sebutan perkataan pinjaman b. inggeris yg di tulis dlm tulisan KATAKANA
(カタカナ)dan telah dijepunkan bunyinya.
Sekadar 10 perkataan shj yg dipilih.
Dlm mana2 bahasa pun pasti ada perkataan pinjamankan.
Tak terkecuali jg b.jepun ni.

Riuh rendah perhimpunan pg dgn bunyi ketawa pelajar dan guru kerana tak tahan mendengar sebutannya dlm b. jepun.
Jom kita tgk.....jom..jom..

English           Tulisan Katakana               Sebutan

1. pet                  ペット                petto

2. juice               ジュース                      jyu-su

3. coffee      コーヒー                        ko-hi-

4. chocolate    チョコレート                    chokore-to

5. badminton     バドミントン                    badominton

6. computer    コンピューター                 compyu-ta-

7. cd        シーディー                   shi-di-

8. whiteboard   ホワイトボード                  howaito bo-do

9. mcdonald   マクドナルド                       makudonarudo

10. thank you   サンキュー                  san kyu-

Petunjuk :

a. Tanda - menunjukkan bunyi panjang.
b. Dlm b. jepun tak ada sebutan huruf L dan ianya digantikan dgn sebutan huruf R. (rujuk no 9).
c. Thank you di sebut san kyu- atau di tulis secara ringkas 39. Kenapa ditulis 39?
Dlm b.jepun angka 3 di sebut san dan angka 9 disebut kyu. Bila menulis gunakan nombor lebih mudah. Selalunya digunakan secara tak formal sahaja dlm perbualan atau menulis sms/nota antara rakan.Kiranya bahasa pasarlah ni. Manakala perkataan Arigatou Gozaimasu adalah perkataan original b.jepun, lebih popular & diutamakan. 


Agaknya antara senarai  perkataan 10  di atas mana satu yg menggelikan hati u all....? 
Pasni bole le masing2 praktikkan sedikit sebanyak perkataan2 di ats tu ye.
      
Slmt mencuba!

7 comments:

Suara Kalbu said...

Salam Jia...

Lamanya menyepi. Terima kasih berkongsi bahasa Jepun. Bolehla ida belajar sikit2 hihi

sarah-najwan said...

akak paling kelakar..badminton..hahhaaa

patut ko ulang tayang persembahan budak2 aritu...

"kita sebut sama-sama....hahahha"

Jia Sensei said...

ida ; cbuk benar skrg. hehe

k.sarah: alahaiii video yg diambil hr tu x berjalan. sedih tol!

Adinda Amy Sensei said...

hai jia...

alahai..bestnya dapat belajar bahasa jepun kat sini...good language to learn...hehe...


salam kenal jia..

mira_nas said...

hehe..tq ye sharing.. mira pon belajar gak sket2.. tgk drama Jepun la.. tapi tak reti la nak baca tulisan dia

Gen Fujita said...

Yup, dalam Nihongo pun ada jugak perkataan yang dipinjam daripada bahasa orang putih, seperti juga perkataan seperti "tsunami" yang dipinjamkan daripada perkataan Jepun. Dan kalau nak silap kat Jepun, Ronald dikenali sebagai "Donald". He he he...

Cik Eliza said...

wuuuuuuuuuuuu~


jipunnn

i like !

:D