Pages

Mutiara Kata

~ Handsome n Beauties

Saturday, February 26, 2011

~kenapa sebut Moshi Moshi 2 x


MOSHI MOSHI atau HELLO dlm bahasa jepun.
Digunakan semasa sedang menyapa @ menjawab telefon.

Kenapa perkataan MOSHI MOSHI di sebut 2x ......?

Tak lain tak bukan kegunaanya adalah untuk membezakan antara manusia dan hantu.
Menjadi kepercayaan lagenda, hantu hanya mengucapkan MOSHI sekali sahaja.
Jika terjawab panggilan tersebut maka roh si penjawab itu akan di ambil oleh hantu tersebut.


Oleh yg demikian, nak selamat, haruslah menyebut perkataan MOSHI MOSHI 2x sebagai membuktikan orang yang menelefon atau menjawab telefon itu bukannya hantu.

credit 2 gakuranman.com
Sekadar lagenda saja ye =)

7 comments:

sarah-najwan said...

ooo...kebetulan weh..akak dok tgk citer antu mlm ni ha...takut gakk..sherammmmmmmmmmmmm

Jia Sensei said...

oo..kalo kat kg pasti tgk.dok kuaters guru ni mmg tak dpt nk tgk r..

Jia Sensei said...
This comment has been removed by the author.
Gen Fujita said...

Nice info. Jika dari telefon pun boleh wujud lagenda yang membawa kepada budaya cara menjawab telefon, memang tak dapat disangkal betapa sebatinya teknologi dengan masyarakat sana. Kita di sini pun guna "hello". Hmm...

Pacek ABU sifir said...

moshi moshi~~

Jia Sensei said...

Gen Fujita- tq. walau pun mereka sgt hebat dr segi teknologi, mereka ttp tak lupa budaya menghormati insan.

Pacek ABU sifir- moshi moshi...

Ticer Syah said...

kakakaka.. cam lawak pula.. tp kalau sbut moshi skali cam tak beh je kan.. sebut dua kali br besh..kakaka.moshi moshiii